ایران

انتشار مکالمه خلبان‌ها در سقوط مرگبار بوئینگ هندی ؛ «سوخت را چرا قطع کردی؟ /۳۰ ثانیه تا فاجعه

نتایج تحقیقات اولیه سانحه سقوط هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۸۷ خطوط هوایی هند که تنها یک نفر از ۲۳۰ سرنشین آن زنده ماند، منتشر شد.این هواپیما اندکی پس از عبور از دیوار پیرامونی فرودگاه شروع به کاهش ارتفاع کرد و در نهایت به یک خوابگاه کادر درمانی برخورد کرد.

 به گزارش اول فارسی ، گزارش اولیه کمیته تحقیقات سقوط هواپیمای ایر ایندیا که توسط دفتر بررسی سوانح هوایی هند منتشر شده حاکی از آن است که سوییچ‌های کنترل سوخت از وضعیت «روشن» به «قطع» تغییر کرده بودند.

طبق این گزارش که بامداد شنبه ۱۲ ژوئیه (۲۱ تیر) منتشر شد، اندکی پس از برخاستن این هواپیما و در حالی‌که سرعت آن به ۱۸۰ نات (۳۳۳ کیلومتر بر ساعت) رسیده بود، «سوییچ‌های سوخت موتورهای یک و دو به‌صورت پیاپی و ظرف کمتر از یک ثانیه از حالت روشن به قطع تغییر پیدا کردند.» این مسئله‌ بلافاصله منجر به از دست رفتن نیروی رانشی موتور تنها لحظاتی پس از ترک باند شد.

خلبان‌ها خیلی سریع هر دو سوییچ سوخت را از حالت قطع (CUTOFF) دوباره به حالت روشن (RUN) بازگرداندند.

یکی از خلبانان پیام اضطراری «می‌دی، می‌دی، می‌دی» (یک سیگنال اضطراری بین‌المللی به معنای کمک فور ی) را مخابره کرد؛ اما هواپیما که در حال کاهش ارتفاع بود و نتوانست به‌موقع توان موتور را بازیابی کند.

بدین ترتیب این پرواز پیش از آن‌که سقوط کند، تنها حدود ۳۰ ثانیه دوام آورد.

این گزارش اولیه همچنین فاش می‌کند که پیش از سقوط، در ضبط صدای کابین شنیده می‌شود که یکی از خلبانان از دیگری می‌پرسد چرا سوخت را قطع کرده؛ و دیگری پاسخ می‌دهد که چنین کاری نکرده است.

این گزارش اولیه همچنین فاش می‌کند که پیش از سقوط، در ضبط صدای کابین شنیده می‌شود که یکی از خلبانان از دیگری می‌پرسد چرا سوخت را قطع کرده و دیگری پاسخ می‌دهد که چنین کاری را انجام نداده است.

در این گزارش توضیح داده نشده که چگونه کلیدهای سوخت به حالت «قطع» تغییر وضعیت داده‌اند و هیچ توصیه‌ای نیز به شرکت بوئینگ ارائه نشده است.

کلیدهای موتور معمولا توسط خلبانان برای روشن یا خاموش کردن دستی موتور روی زمین یا در مواقع بروز نقص فنی در پرواز استفاده می‌شوند.

کارشناسان هوانوردی می‌گویند جابه‌جایی تصادفی این کلیدها امکان‌پذیر نیست، چراکه این کلیدها پشت اهرم‌های رانش قرار دارند و مکانیزم قفل آن‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده که از خاموش شدن ناخواسته جلوگیری کند.

کارشناسان هوانوردی می‌گویند جابه‌جایی تصادفی این کلیدها امکان‌پذیر نیست، چراکه این کلیدها پشت اهرم‌های رانش قرار دارند و مکانیزم قفل آن‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده که از خاموش شدن ناخواسته جلوگیری کند.

هواپیمای بوئینگ ۷۸۷ دریم‌لاینر شرکت هوایی ایر ایندیا پس از برخاستن از فرودگاه احمدآباد سقوط کرد. این هواپیما به مقصد لندن در حال حرکت بود و بین ساعت ۱ تا ۲ بعدازظهر به وقت محلی سقوط کرد.

 هواپیمای مسافربری شرکت هواپیمایی «ایرایندیا» که مقصدش لندن بود با ۲۴۲ سرنشین در یک منطقه مسکونی در احمدآباد ایالت گجرات در غرب هند سقوط کرده است. شرکت هواپیمایی ایرایندیا می‌گوید که ۱۶۹ هندی، ۵۳ شهروند بریتانیا، یک شهروند کانادا و ۷ شهروند پرتغال مسافران این پرواز بودند.

سیگنال هواپیمای ایر ایندیا در ساعت ۱۰:۰۸ به وقت محلی در ارتفاع ۶۲۵ فوت (۱۹۰ متر)، کمتر از یک دقیقه پس از برخاستن، قطع شد.

پلیس هند گزارش داد که همه سرنشینان هواپیمای مسافربری هندی که پس از برخاستن از فرودگاه حیدرآباد در شهر دهلی نو سقوط کرد، کشته شده اند. از ۲۴۲ سرنشین این پرواز، ۲۱۷ نفر بزرگسال و ۱۱ نفر کودک بودند. طبق اعلام شرکت ایندیا ایر، ۱۶۹ نفر از مسافران ملیت هندی، ۵۳ نفر انگلیسی، ۷ نفر پرتغالی و یک نفر کانادایی داشتند.

هواپیما روی سالن غذاخوری خوابگاه یک دانشکده دولتی علوم پزشکی سقوط کرده و تعداد زیادی از دانشجویان پزشکی نیز کشته شدند.

همسان زیر مطلب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا