بیانیه ستادهای مردمی و امید حامی دکتر پزشکیان در نقد عملکرد اجرایی استان فارس
با توجه به گذشت بیش از یک سال از آغاز به کار دولت جدید، متأسفانه شواهد میدانی و گزارشهای مستند حکایت از عدم تحقق تغییرات اساسی در ساختار و روند اجرایی استان فارس دارد.

به گزارش اول فارسی از شیراز ، ستادهای مردمی و امید حامی دکتر مسعود پزشکیان در استان فارس اقدام به صدور بیانیه ای در یکمین سالگرد انتخابات ریاست جمهوری دوره چهاردهم بیانیه ای منتشر کردند. این بیانیه که از سوی ستادهای مردمی و امید دکتر مسعود پزشکیان در استان فارس صادر شده، به نقد عملکرد یکساله مدیریت اجرایی استان میپردازد و راهکارهایی برای توسعه پایدار ارائه میکند.بیانیه ضمن تسلیت ایام سوگواری محرم و تبریک پیروزیهای اخیر جمهوری اسلامی ایران، به انتخاب دکتر پزشکیان به عنوان رئیس جمهور در سال ۱۴۰۳ اشاره میکند و نقش ستادهای مردمی و امید استان فارس را در پیروزی ایشان و تعهدشان به نظارت بر تحقق وعدههای دولت مردمی یادآور میشود.با گذشت بیش از یک سال از آغاز به کار دولت جدید، این ستادها بر این باورند که تغییرات اساسی در ساختار و روند اجرایی استان فارس محقق نشده است. این موضوع به سرمایه اجتماعی آسیب زده و اثربخشی برنامههای توسعهای دولت را کاهش داده است.
متن کامل بیانیه ستادهای مردمی و امید حامی دکتر مسعود پزشکیان در استان فارس چنین است:
بسمه تعالی
جناب آقای دکتر مسعود رضایی
جناب آقای دکتر عبدالرضا قاسمپور
روسای محترم ستادهای امید و مردمی دکتر پزشکیان در استان فارس
با سلام و احترام،
ابتدا مراتب تسلیت خود را به مناسبت ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا (ع) و یاران وفادارش ابراز داشته و حماسه عاشورا که مظهر آزادگی، عدالتطلبی و مردمسالاری است را گرامی می داریم . همچنین انسجام و همدلی و همبستگی ملت بزرگ ایران و پیروزیهای اخیر نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در برابر رژیم غاصب و کودک کش و جنایتکار اسراییل و آمریکای مدعی ابرقدرتی جهان را به مردم کشور عزیزمان ایران خصوصاً استان فارس تبریک و تهنیت عرض مینماییم.
این بیانیه از سوی ستادهای مردمی و امید دکتر مسعود پزشکیان در استان فارس، در قالب نقدی کارشناسانه و سازنده نسبت به عملکرد یکساله مدیریت اجرایی استان، تقدیم میگردد.
دکتر مسعود پزشکیان، پس از شهادت حضرت آیتالله دکتر رئیسی، رئیس جمهور وقت، در سال ۱۴۰۳ به عنوان رئیس جمهور منتخب مردم ایران برگزیده شدند. ایشان با گفتمانی مبتنی بر عقلانیت، عدالتمحوری و تکیه بر سرمایه اجتماعی، موفق به جلب اعتماد بخش وسیعی از جامعه، به ویژه نسل جوان شدهاند. ستادهای مردمی و امید استان فارس، نقش تعیینکنندهای در پیروزی ،حمایت و تحقق اهداف دولت ایشان داشته و خود را متعهد به نظارت و پیگیری تحقق وعدههای دولت مردمی میدانند.
لذا ضمن ارج نهادن به اقدامات موثر و اساسی نماینده عالی دولت در استان فارس از جمله استفاده از بانوان و جوانان در پست های مختلف و … ، لیکن با این وجود ، و با توجه به گذشت بیش از یک سال از آغاز به کار دولت جدید، متأسفانه شواهد میدانی و گزارشهای مستند حکایت از عدم تحقق تغییرات اساسی در ساختار و روند اجرایی استان فارس دارد. این موضوع علاوه بر آسیب رساندن به سرمایه اجتماعی، موجب کاهش اثربخشی برنامههای توسعهای دولت در این استان شده است.
نقد عملکرد اجرایی استان فارس
۱. تعلل و رکود در اجرای پروژههای زیرساختی حیاتی
پروژههای کلیدی از جمله راهآهن شیراز–بوشهر، راهآهن شیراز–گلگهر، آزادراه شیراز–اصفهان، ورزشگاه پارس و توسعه پارک علم و فناوری پارس و … ، با وجود برگزاری مراسمهای متعدد آغاز یا افتتاح، همچنان در وضعیت نیمهتمام یا متوقف به سر میبرند. این امر مغایر با برنامههای توسعه کشور است و پیامدهای منفی گستردهای بر توسعه اقتصادی و اجتماعی استان وارد ساخته است.
۲. استمرار ساختار مدیریتی ناکارآمد و نامنسجم با گفتمان دولت مردمی
مطابق ماده ۵۷ قانون مدیریت خدمات کشوری، انتصابات مدیریتی میبایست مبتنی بر شایستگی، تخصص و تعهد به اهداف دولت باشد. متأسفانه، بخش قابل توجهی از مدیران کلیدی استان، در سطح استانداری و فرمانداری های تابعه و ادارات و دستگاههای اجرایی استان ، از نیروهای منصوب دولت پیشین هستند که با گفتمان تحولخواه دولت چهاردهم بیگانه و ناآشنا بوده و این امر موجب عدم هماهنگی لازم در اجرای سیاستها شده است. بر اساس بررسیهای بعمل آمده، قریب به ۸۰ درصد مدیران کلیدی استان فارس وابسته به دولت گذشتهاند که این امر تاثیر مستقیم بر کاهش کیفیت و سرعت اجرای برنامهها داشته است.
با توجه به حضور گسترده مدیران بیانگیزه و فاقد همسویی با گفتمان دولت وفاق، نه تنها خدمات مؤثری به مردم ارائه نمی گردد، بلکه مانع تحقق تحولات مورد انتظار در سطح استان میشوند، این وضعیت باعث کاهش قابل توجه سرمایه اجتماعی اصلاحات گردیده است. لذا ضروری است استان فارس هرچه سریعتر از حالت بلاتکلیفی خارج شده و مدیران متعهد، متخصص و پرانگیزه که با اهداف و برنامههای دولت جدید همسو هستند، جایگزین گردند تا روند توسعه و پیشرفت استان تسریع شود.
متأسفانه فضای مدیریتی استان فارس همچنان متاثر از ساختارها و نگرشهای دولت گذشته است، این شرایط نه تنها مانع تحقق تحولات مورد انتظار است، بلکه امید و انگیزه جوانان، اعضای ستادهای حامی دولت و عموم مردم را کاهش داده است. بنابراین، لازم است با اتخاذ تصمیمات شجاعانه و تغییرات اساسی، استان فارس هر چه سریعتر از این وضعیت خارج شده و فضای امید و پویایی به جامعه بازگردد.
۳. ضعف تعامل با نخبگان، دانشگاهیان و تشکلهای مردمی
استفاده بهینه و نظاممند از ظرفیتهای نخبگان علمی، فرهنگی و اقتصادی استان فارس، که مطابق قوانین و برنامه های بالادستی کشور است، تاکنون به نحو مطلوب صورت نگرفته است. تعاملات موجود غالباً سطحی و نمایشی بوده و فرصت مشارکت واقعی و موثر این گروهها در فرآیند تصمیمسازی از دست رفته است.
۴. کمتوجهی به نقش بخش خصوصی، تشکلهای غیردولتی و جوانان نخبه
در حالی که قانون حمایت از توسعه اشتغال پایدار و سیاستهای کلی نظام بر مشارکت فعال جوانان و بخش خصوصی تاکید دارد، متأسفانه این بخشهای کلیدی هنوز جایگاه شایستهای در ساختار مدیریتی استان نیافتهاند و ضرورت دارد با اصلاحات اساسی و هدفمند، زمینه مشارکت آنان فراهم گردد.
طرحها و اولویتهای فوری برای توسعه پایدار استان فارس
۱. بازنگری فوری در ساختار مدیریتی و تسریع در تغییر مدیران غیرمتعهد به گفتمان دولت
مطابق بررسیهای کارشناسی، قریب به ۸۰ درصد مدیران کلیدی استان فارس وابسته به دولت گذشته و ناآشنا به گفتمان دولت فعلی هستند که این امر تاثیر مستقیم بر کاهش کیفیت و سرعت اجرای برنامهها داشته است. متأسفانه در برخی شهرستانها هنوز فرمانداران به عنوان نمایندگان حاکمیت و نمایندگان عالی دولت تغییر نکردهاند و در شهرستانهایی که تغییر فرمانداران انجام شده، علیرغم گذشت بیش از ۱۰ تا ۱۱ ماه از جابجایی ها، هنوز تغییرات اساسی در سطح معاونین فرماندار، بخشداران و روسای ادارات شهرستانها صورت نگرفته است. این وضعیت باعث شده روند تحول مدیریتی استان به شدت کند و ناکارآمد شود. لذا ضروریست تغییرات ساختاری در انتصابات مدیریتی به نحو چشمگیر و شایسته صورت پذیرد تا تخصص، تعهد و همسویی با اهداف دولت جدید در سطح استان نهادینه گردد.
۲. تدوین و اجرای سند راهبردی توسعه گردشگری
با توجه به ظرفیتهای ممتاز طبیعی، تاریخی و فرهنگی و سلامت استان، تدوین سند جامع گردشگری و توسعه زیرساختهای مرتبط به منظور جذب سرمایهگذاری، توسعه مشاغل و تقویت اقتصاد محلی از اولویتهای اساسی است.
۳. توجه ویژه به بخش کشاورزی، بهویژه کشاورزی کمآببر و صنایع تبدیلی
بحران آب و محدودیت منابع آبی ایجاب میکند توسعه کشاورزی کمآببر با بهرهگیری از فناوریهای نوین و حمایت از صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی در دستور کار قرار گیرد. این رویکرد ضمن حفظ منابع طبیعی، باعث افزایش بهرهوری و ارتقاء اقتصادی پایدار استان خواهد شد.
۴. تسریع در اجرای طرح انتقال آب از خلیج فارس
اجرای فوری این پروژه استراتژیک، به منظور مقابله با بحران آب و تضمین امنیت آبی استان، باید با همکاری نزدیک وزارت نیرو و دستگاههای مرتبط پیگیری و به نتیجه برسد.
۵. توسعه و تکمیل زیرساختهای حمل و نقل ریلی و جادهای
تکمیل پروژههای راهآهن شیراز–گلگهر، شیراز–بوشهر و آزادراه شیراز–اصفهان، به منظور افزایش ظرفیت حمل و نقل، کاهش هزینهها و تسریع توسعه اقتصادی، به عنوان پروژههای حیاتی باید در اولویت قرار گیرند.
۶. جذب سرمایهگذاری ایرانیان خارج از کشور، به ویژه در حوزه خلیج فارس
اجرای برنامههای تشویقی و سیاستگذاریهای هدفمند برای بهرهگیری از سرمایه، دانش و فناوری ایرانیان مقیم خارج، میتواند نقش مهمی در تأمین منابع مالی پروژههای توسعهای استان و ایجاد اشتغال جوانان ایفا نماید.
۷. توجه به توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی
با توجه به ضرورت توسعه صنایع پاییندستی پتروشیمی و ظرفیتهای بالفعل استان فارس، خصوصاً با وجود مناطق ویژه اقتصادی شیراز، لامرد و جهرم، لازم است اقدامات جدی و هدفمند در جهت توسعه این صنایع صورت پذیرد. تقویت زیرساختها، جذب سرمایهگذاری و حمایت از فعالان بخش خصوصی در این حوزه، میتواند نقش مؤثری در اشتغالزایی، افزایش ارزش افزوده و رونق اقتصادی استان ایفا نماید.
۸. توجه ویژه به توسعه اقتصاد دیجیتال و فناوریهای نوین
ضرورت دارد که توسعه اقتصاد دیجیتال و فناوریهای نوین در سطح استان فارس با جدیت دنبال شود. با توجه به روند جهانیشدن اقتصاد و اهمیت فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی در رشد اقتصادی، سرمایهگذاری در زیرساختهای دیجیتال، حمایت از استارتاپها و شرکتهای فناوری محور و ارتقاء سواد دیجیتال، میتواند به افزایش بهرهوری، ایجاد اشتغال پایدار و تقویت جایگاه استان در عرصه ملی و بینالمللی منجر گردد.
جمعبندی و درخواست
استان فارس که مهد فرهنگ، تمدن و تاریخ کهن ایران است، شایسته مدیریتی کارآمد، پاسخگو و تحولگرا است. ستادهای مردمی و امید دکتر پزشکیان، ضمن وفاداری به دولت چهاردهم و تعهد به توسعه متوازن استان، نقدهای خود را با نگاهی سازنده، علمی و مسئولانه تقدیم میکنند.
ذکر این نکته را حائز اهمیت میدانیم که لازم است نماینده عالی دولت در استان و شهرستانها، یعنی استاندار، فرمانداران و سایر مدیران کلیدی، به صورت مستمر در میدان حضور فعال داشته و در جمع مردم حاضر شوند. ارائه گزارشهای شفاف و دقیق از عملکرد اجرایی خود به مردم و رسانه ها ،ضمن ایجاد فضای اعتماد و پاسخگویی، موجب بازگشت امید به جامعه و تقویت سرمایه اجتماعی خواهد شد. این رویکرد مشارکتمحور و مردممدار، میتواند نقش مهمی در تحقق اهداف توسعهای و ارتقاء اعتماد عمومی ایفا نماید.
همچنین ضروری است حاکمیت قانون و اصل تفکیک قوا در تمامی سطوح استان بهصورت جدی و مستمر اعمال گردد.
احترام به استقلال و وظایف هر قوه، زمینهساز حکمرانی شفاف، عدالتمحور و کارآمد بوده و تضمینکننده اجرای صحیح سیاستها و قوانین کشور در استان فارس خواهد بود. این اصل بنیادین، از ارکان اساسی تقویت اعتماد عمومی و پایداری نظام سیاسی است که باید همواره مد نظر مدیران اجرایی قرار گیرد.
انتظار می رود مدیران دولت در استان با جدیت، اقتدار و شجاعت، تمام توان خود را در جهت تحقق سیاستها و برنامههای دولت مردمی به کار گیرند و گامهای مؤثری در راستای رسیدن به اهداف کلان و توسعه پایدار استان بردارند. همچنین، این ستادها بر این باورند که تصمیمگیرنده اصلی در استان باید همان مجموعه دولت باشد تا انسجام، هماهنگی و کارآمدی در فرایند مدیریت اجرایی استان تضمین شود. این رویکرد مسئولانه، ضامن اعتماد و همراهی مستمر مردم با دولت خواهد بود.
ستادهای مردمی و امید حامی دکتر مسعود پزشکیان در استان فارس آمادگی کامل جهت همکاری مستمر در فرآیند اصلاحات، ارائه مشورتهای کارشناسی و پیگیری امور را اعلام مینمایند.
با احترام،
ستادهای مردمی و امید دکتر مسعود پزشکیان
استان فارس – تیرماه ۱۴۰۴
عضو کانال تلگرام اول فارسی شوید
عضو کانال واتساپ اول فارسی شوید